خانه امنیت مقاله فناوری رمز عبور و امنیت کاربران

رمز عبور و امنیت کاربران

رمز عبور (Password) و حفظ امنیت کاربران

Password چیست ؟

عبارتی آشنا که امروزه زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد ! در جواب بایستی گفت که استفاده از کلمه های عبور ایمن و قوی به دلیل سختی بخاطر سپاری مورد استفاده قرار نمی گیرند ؛ در صورتیکه امروزه با وجود تجهیزاتی که دائما به همراه انسانها می باشند اعم از تلفن همراه / لپ تاپ / کارت های بانکی / نرم افزارهای بانکی / ایمیل ها / شبکه های اجتماعی و .... جهت استفاده و همچنین ورود به آنها نیازمند رمز عبور یا همان Password می باشیم.

در این مقاله آموزشی قصد دارم مواردی جهت انتخاب کلمه عبور مناسب خدمت شما معرفی کنم که بتوانید حداقل از امنیت اطلاعات خصوصی و سازمانی خود محافظت کنید.

حقیقتی غیر قابل انکار:

امروزه بیش از 70 درصد کاربران از رمز عبور مشابه استفاده می کنند و بیش از 30 درصد از کاربران همزمان از یک رمز عبور استفاده می کنند ! بله حقیقتی که شاید قابل باور نباشد!

همانطور که این آمار به راحتی در اختیار شما قرار گرفته است باید پذیرفت که به راحتی بانکی از کلمه های عبور هم در اختیار هکر ها می باشد ، بنابراین استفاده از کلمه عبور مناسب با تعداد کاراکترهای بیشتر امنیت اطلاعات سازمانی و مادی شما را حفظ خواهد کرد.

در کجا از کلمه عبور استفاده کنیم :

  • هنگام ورود به ایمیل
  • هنگام ورود به برنامه هایی نظیر تلگرام
  • هنگام برداشت پول از عابربانک
  • هنگام ورود به پرتال سازمانی کارکنان
  • هنگام استفاده از سامانه های احراز هویت
  • دستگاه های حضور و غیاب
  • ورود به سامانه دانشگاه جهت دانشجویان
  • ورود اساتید دانشگاه به سامانه آموزشی و ثبت نمرات
  • ورود به تلفن همراه
  • ورود به کامپیوتر های شخصی و لپ تاپ
  • و …

مواردی که در بالا گفته شد برخی از هزاران استفاده کلمه عبور در زندگی روزمره بود که شاید تا حدی توانسته باشم اهمیت استفاده از کلمه عبور را خدمت شما دوستان فناوری بازگو نماییم که در نهایت سعی کنید از کلمه های عبور مناسب استفاده کنید.

چگونه رمز عبور مناسب ایجاد کنیم :

معمولا کلمات عبور با تعداد کاراکتر های کم و ساده به سادگی قابل کشف هستند بنا براین پیشنهاد می شود که از کلمه های عبور با تعداد کاراکتر بالا و به صورت ترکیبی استفاده نمایید.

به عنوان مثال این نمونه از رمز عبور می تواند کاملا مناسب باشد : ۳۰۳K4d4940!i

آیا می دانید تا به امروز با وجود نرم افزار های رمزگشایی بسیار قدرتمند ، هک کردن همین رمز عبور 12 کاراکتری که در بالا به عنوان مثال مطرح شد نیازمند زمانی بیش از 827 هزار سال می باشد !

جهت معرفی بهتر و درک این مورد تصویر زیر را مشاهده کنید :

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید هرچه تعداد کاراکترها بیشتر باشد می تواند از 30 میلی ثانیه تا 2 قرن هک کردن رمز عبور شما را به تاخیر بیاندازد. حال طبق مثالی که در رمز عبور آورده شد و از کلمه های پیچیده با تعداد کاراکتر بیشتر استفاده کنید هک کردن آن به هزار و حتی میلیون ها سال به طول می انجامد. قطعا تا اون موقع هکری زنده نخواهد بود که موفقیت خود را جشن بگیرد.

چگونه بهترین رمز عبور را انتخاب کنیم :

اگر احساس می کنید که نمی توانید رمز عبور مناسب انتخاب کنید و یا مهارت کافی برای ایجاد آنرا ندارید ، در این مقاله 2 سایت مفید که به شما در انتخاب رمز عبور کمک می کنند را معرفی می کنم که به وسیله این سایت ها بتوانید مناسب ترین رمز عبور را برای خود ایجاد کنید.

اولین سایت که به نظر من بهترین هم هست LastPass می باشد که با کلیک بر روی نوشته  LastPass می توانید وارد سایت شوید.

طبق تصویر در این این سایت می توانید تعداد کاراکتر ها و چگونگی استفاده از کاراکترها از نوع عدد یا حرف یا علائم را انتخاب کرده و سپس بر روی Generate کلیک کنید و رمز عبور مورد نظر خود را دریافت کنید.

مرحله اول

مرحله دوم

همانطور که مشاهده می کنید کلمه عبور بسیار مناسب و قوی را به شما معرفی می کند که می توانید از آن استفاد کنید.

سایت LastPass دارای افزونه و نرم افزار مربوط به خود می باشد که می توانید آنها را بر اساس مرورگر و یا سیستم عامل خود نصب کرده و از بخاطر سپاری Password های پیچیده بی نیاز شوید.

روش کار به این صورت می باشد که شما بایستی فقط رمز عبور نرم افزار LastPass را حفظ کنید و باقی کارها را به عهده نرم افزار بگذارید. زمانی که قرار هست وارد ایمیل خود بشوید به صورت خودکار نرم افزار نام کاربری و رمز عبور را برای شما وارد می کند. به همین سادگی !

به طوری کلی می توان گفت این این نرم افزار هر تعداد نام کاربری و رمز عبور را برای شما بر روی سرورهای خود ذخیره کرده و سپس به شما سرویس می دهد.

نرم افزار LastPass دارای نسخه رایگان و همچنین پولی نیز می باشد که می توانید از نسخه رایگان آن استفاده کنید.

تصویر زیر مشخصات و قابلیت های نسخه رایگان نرم افزار را به شما نشان می دهد که به نظر من همین مقدار قابلیت می تواند تمام نیاز شما را برطرف کند.


سایت دومی که می خواهم به شما معرفی کنم Secure Password Generator می باشد که به صورت تخصصی فقط در تولید رمز عبور فعالیت می کند.

شما به وسیله این سایت می توانید تخصصی ترین و حرفه ای ترین کلمات عبور از 6 کارکتر تا 2048 کاراکتر تولید کنید که که البته از 256 کاراکتر به بعد را سایت باورنکردنی عنوان کرده است!

تصویر زیر نمایی از سایت Secure Password Generator می باشد.

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید قابلیت های بسیار خوبی این سایت در تولید کلمه عبور در اختیار شما قرار می دهد و مورد بسیار جالب که گفتن آن خالی از لطف نیست ، آموزش طریقه به خاطر سپاری کلمه عبور می باشد که با کادر قرمز آنرا مشخص کرده ام.

طبیعتا بخاطر سپاری چنین کلمه عبوری سخت خواهد بود بنابراین سایت به شما چگونگی حفظ کردن آنرا آموزش داده است.

شما هر تعداد رمز عبور تولید کنید سایت به شما در چگونگی حفظ آن کمک خواهد کرد.

امیدوارم این مقاله تواسته باشد به شما در ایجاد رمز عبور و همچنین چگونگی نگهداری آن کمکی هر چند ناچیز کرده باشد که بتوانید امنیت اطلاعات خود را از گذشته بیشتر حفظ نمایید.

موفق باشید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • سوالات مربوط به محصول خریداری شده را به صورت تیکت ارسال نمایید.
  • از نوشتن دیدگاه های فینگلیش خودداری فرمایید.
  • مدت زمان پاسخگویی به دیدگاه های عمومی حداکثر 24 ساعت می باشد.
  • قبل از ارسال دیدگاه نظرات دیگران را نیز مطالعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی از ساعت 9 تا 21 (تیکت / واتساپ)
4877 077 0919
info[@]pdait.com
کلیه حقوق این سایت اعم از کپی، انتشار، گرافیک سایت محفوظ می باشد. Copyright © 2011-2024